BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 27 October 2010

[AKADEMIK] Regarding Electives: Imbalance?

by zakwan at alexmed





Assalamualaikum w.b.t,

Berkenaan isu kat fb yang komen pasal elektif.
Ada beberapa persoalan yang timbul kat FB mengatakan bahawa tak balance antara lelaki dan perempuan dan ada kes merayu-rayu.

1) Kes tak balance antara lelaki dan perempuan.
  • Kalau kita semua fikir,kaji dengan tenang, tahun lepas pun tak balance laki dan perempuan. Kenapa? Sebab lecture B memang terkenal dengan ramainya perempuan. Untuk berlaku adil, saya terpaksa wujudkan ratio antara lelaki dan perempuan. Jumlah keseluruhan lect. B tahun ini adalah 110 [ Lelaki = 43 & Perempuan = 67 ]. Ratio M:F = 4:6 utk kelas 10 org. Memandangkan kelas elektif tahun ini boleh smpai 15 orang, saya tmbhkan ratio jd M:F = 6:9 .
  • Walaupun begitu, ada beberapa condition yang saya terpaksa tambah bilangan ahli hingga melebihi 15 ( dlm kes GIT yang cancel,ORTHO yang kene forward jadi fes elektif ).
  • Berkenaan dengan Department Multiple Trauma. Untuk First elektif kita ada 7 Org lelaki dan 10 orang perempuan. Ratio asal 6:9 . adil ke tak kalu saya tambah 1 & 1...itupun melalui undian.
  • Untuk Department Multiple Trauma 2nd elektif, lelaki melayu = 7 dan perempuan = 8. Pasal arab 3 org tu, tu Mr. Mahmoud punye keje. Jdlah 9 lelaki : 9 perempuan.
2) Kes merayu-rayu
  • Untuk kes merayu-rayu atau bahasa o.k skit, rayuan utk tuka ni.Saya sendiri tidak suka bila orang datang mintak nak tuka. Almost saya kata TIDAK BOLEH. Untuk first elektif mmg ada perempuan yang mntak tuka. tu pon SUKA sama SUKA dan tidak melibatkan dept. trauma.
  • Untuk 2nd elektif, saya tidak benarkan sesiapa pun tuka.
  • Saya juga nk pesan kepada mereka yg suka buat rayuan, inilah salah satu kesan KALAU saya luluskan rayuan anda. Jadi, harap semua faham kenapa saya agak tegas tak bagi tukar.

Saya nak jelaskan dan ingatkan bahawa bukan seorang, dua orang , 3 org atau 4 org yang tak dapat first choice untuk kedua-dua elektif, ramai lagi yang tak dapat first choice.Inilah dikatakan undi. Semua orang pun dah setuju sebab bila saya tanya sebelum saya buat undian, takde sorang pun bangkang. Mesyi?.


Last skali saya nak pesan, kalau ada persoalan yang timbul, datang jumpa saya sendiri. Tak perlu provoke2 kat FB atau mana-mana kedai ahwah kat alex ni kerana ianya boleh mendatangkan fitnah kepada orang lain. We come in peace~

Sekian , terima kasih.


Mohd Zakwan Bin Md Muslim,

5th Year,IUMP. Alex U

0 comments: