BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 1 August 2010

[CADANGAN] Majlis Buka Puasa

from YM

Muhammad: nak survey siapa yg masih lagi sempat berbuka di alex pd 11 ogos nnti? sila bgtau saya. ada cadangan kita wat bukak puasa ramai2 on 1st ramadhan tu (nk biar seramai mungkin blh join,kalau nk, blh ajak batch lain skali, sory yg balik on the 10 dan 11, tp anda masih blh beri sumbangnn (kalau jd insyaAllah) wang, idea dan doa mustajab org2 musafir semoga dimudahkan urusan kami). blh buat under aktiviti batch cam night of reflection (NoR) haritu kt asrama (ada lg sambungan)...
Muhammad: asrama cuma tentatif mungkin cam kumpul-buka puasa-solat maghrib atau kalau nk lg -tazkirah-solat isya'-solat tarawikh-tazkirah-sambung solat tarawikh atau kalau nk lg -baca dan hayati alquran dlm kumpulan-tidur-qiyamullail-sahur-bersurai. blh pakai ajk mcm NoR cuma ajk muhasabah jd ajk tazkirah dan pengisian, dan tak perlu kpd ajk sponsor (mmg ade ke?) dab yuran sbb harapannya setiap sen adalah sumbangn ikhlas dari batch kita.
sekadar cadangn

(more...)

"Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang

menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang

menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai seratus biji. Allah

melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha

Luas (karunia-Nya) lagi Maha Mengetahui" (alBaqarah, 2:261).

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: bersabda Rasulullah s.a.w. yg bermaksud: Allah berfirman: Setiap amalan anak Adam itu baginya (ganjaran pahala yang ada hadnya (ada riwayat menyatakan dilipat 10 hingga 700 kali ganda)), kecuali puasa, kerana sesungguhnya puasa itu untuk-Ku, dan Akulah yang akan memberikan balasannya"(HR bukhari dan Muslim).

"Wahai manusia! Barang siapa di antaramu memberi buka kepada orang-orang mukmin yang berpuasa di bulan ini, maka di sisi Allah nilainya sama dengan membebaskan seorang budak dan dia diberi ampunan atas dosa-dosa yang lalu." (terjemahan dari khutbah rasulullah s.a.w. menjelang Ramadhan).

Rasulullah s.a.w. bersabda:
ertinya : "Barangsiapa yang memberi buka orang yang puasa akan mendapatkan
pahala seperti pahalanya orang yang berpuasa tanpa mengurangi pahalanya
sedikitpun" (Hadits Riwayat Ahmad, dishahihkan oleh Tirmidzi).

ganjaran menyumbang untuk memberi buka SEORANG yg berpuasa di bulan

Ramadhan yg juga memberi buka org yg berpuasa yg lain? you do the math (if you can). sekadar cadangan

0 comments: